Skip to main content

වැරදීම...

බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යවාදය හිස එසවුන තවත් සාධකයක් විවේකී සති අන්තයේ අත්දැකීමට ලැබීම පූරුවේ වාසනාවක්... කවුරු කොහොම බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍ය වාදින් අර්ථ දැක්වුවත්... අධිරජ්‍යවාධින් යන්නෙහි නියම තේරුම මට වැටහුනේ මේ චිත්‍රපටය නැරඹූ පසුව කියලා කිව්වොත් හරි...
චිත්‍රපටය Indiana Jones and the Temple of Dhoom අධ්‍යක්ෂණය ඔස්කාර් සම්මානලාභී ස්ටීවන් ස්පිල්බර්ග්...මීට ලංකාවේ ජනකාන්ත නලු නිලියන් රාශියක් රංගනයෙන් දායක වෙනවා....
අධ්‍යක්ෂකගේ හෝ තිර රචකයාගේ බලපොරොත්තුව කුමක් වූවද ආසියාතිකයෙක් වශයෙන් නම් මෙය නරඹනකොට අතිවන්නේ පිලිකුලක් මිශ්‍ර වුන කෝපයක්....
චිත්‍රපටය වර්ණනාවට හෝ විවේචනයට තරම් කලත්මක ඇසක් නැති නමුත් එහි සමහර සිද්ධින් හා සබැදුන අරමුණු පිලිබද තර්කයක් ගොඩනැගීමට ඇවැසිය.....
පුරා පැය 1 1/2 තුල දිවෙන චිත්‍රපටයට පාදක වී ඇත්තේ 1935 වසර තුල ඉන්දියාවේ සිදුවුන ඉතා සරල වික්‍රමාන්විත ක්‍රියාවලියක්... ඒ පිලිබද තර්කයක් නොමැති වූවද එම ප්‍රස්තුතය සාක්ෂාත් කිරීමෙහිලා ඒ හා සබැදුන සිද්ධීන් පිලිබද තර්කයක් අසියාතික නරඹන්නා තුල ඇතිවනු නොඅනුමානය...
ලාංකීය නරඹන්නා පුදුමයට පත් කරමින් ජෝන්ස්ට හමුවුන මුල්ම ඉන්දීය ගම තුල සිංහල භාවිතා කරයි.... එහිදී ගම විනාශ වී ඇති අතර එය දුෂ්කර දුප්පත් ගමක් ලෙස අධ්‍යක්ෂක මනාව නිරූපනය කර ඇත.
1935 යනු බ්‍රිතන්‍ය යටත් විජිත යුගයට අයත් කාල වකවානුවක් වන අතර ඉන්ඩියානා ජෝන්ස් ඉන්දියාවට පැමිනෙනුයේ පෙරකී කාලසීමාව යටතේය...බ්‍රිතාන්‍ය කිරීටය හමුවේ යටත් විජිත සියල්ල ප්‍රාන්තයන් ලෙස පාලනය වන අතර ලංකාව පාලනය වී ඇත්තේ ඉන්දියානු ප්‍රාන්තය යටතේය...
එසේ නම් අධ්‍යක්ෂක දුටුවේ ලංකාව ඉන්දියාවේ ඒ කොටස ලෙසින්මද?....
නැත්නම් අධ්‍යක්ෂකතුමාට වැරදුනාවත්ද...?
එසේත් නොවේනම් මම පෙර කී අධිරජ්‍යවාදී චින්තනය චිත්‍රපටය නිර්මාණයේදී ස්පිල්බර්ග් තුල පැවතුනාවත්ද....?
දෙවනුව අධ්‍යක්ෂතුමා විසින් ඉන්ඩියානා ජෝන්ස්ව ඉංදියාවේ සිංහල ගමට යලි සෞභාග්‍ය උදාකරන වීරයෙකු කර ඇත..
ගමේ ගම්මුලාදෑනිතුමා ඉන්ඩියානා ජෝන්ස්ට නැතිවූ ශිව ලිංගයක් සොයා දෙන මෙන් ආයාචනා කරයි... ඉන් ගම තුල පවතින්නේ හින්දු ආගම බව පැහැදිලි වන අතර.. ගම්මුලාදෑනි තුමා ඉන්ඩියානා ජෝන්ස් හට ත්‍රිවිධ රත්නයේ පිහිටයි කියමින් සමුදීමෙන් ගමතුල බෞද්ධයිනුත් සිටින බව පැහදිලි වේ...
ලංකාව මේ ගමට අනුරූප කර ඇතැයි කීමට වෙනත් සාක්ෂ්‍ය මොටද...?
පසුව ඉන්ඩියානා ජෝන්ස් රජ මාලිගය තුල භෝජන සංග්‍රහයකට සහභාගී වන අතර ඉන්දියානුවන් අමුවෙන් සර්පයින් අනුභව කරන වදුරු මොල අනුභව කරන ම්ලේඡයින් කොටසක් බව පෙන්නුම් කරන මනා රූප පෙලක් චිත්‍රපටයේ ප්‍රධාන නිලියද උපයෝගීකොටගෙන පෙල ගස්වා ඇත...
චිත්‍රප්ටය අවසාන වූ පසුව බුද්ධියෙන් කල්පනා කර බලන විට ගොනුවන ගැටලු සමුදාය මෙලෙස තර්කයක් ලෙස දියත් කුලයට විව්ර්‍ත කරන්නේ අවස්තාවක් ඇතොත් චිත්‍රපටය නරඹන ලෙස්ද ඉල්ලීමක් කරමින්...
ස්පිල්බර්ග් ඇත්තටම මේක හිතාමතා නොකලාවත්ද...?
මේ ගත්තේ අපි නිදහස ලබපු වාඩුවද...?
මේක ස්පිල්බර්ග්ට සුදු හමක් තිබුනු නිසා වුන දෙයක්ද...?
අවසානයේ සියල්ල සිදු වී හමාරය...

Comments

malee_msg said…
ඕක තරමක් පරණ චිත්‍රපටයක් ද? මට මීට වසර 8කට විතර කලින් ඔය වගේ චිත්‍රපටයක් බැළුවා වගේ ලාවට මතකයි ඒත් ඕකමද කියලා නම් මතක නෑ. කොහොම උනත් ආයේ හොයාගෙන බලන්න උත්සහ කරන්නම්.
චමිල said…
මමනම් ඔය කියන චිත්‍රපටය බලලා නෑ. ඒත් මම හිතන්නේ ඔය සුද්දොන්ට ඉන්දියාවයි ලංකාවයි දෙකම එකයි. පිටරට කෙල්ලෙක්ට "මම ලංකාවේ" කිව්වොත් අහයි "I know, Its India right?" කියලා...

ඔතන තියෙන්නේ "අල කිව්වොත් අර්තාපල්" නැත්නම් "විද්‍යාව කිව්වොත් සුද්දාගේ විද්‍යාව" කියන දේමයි... පෙරදිග ගැන සුද්දා දන්න මඟුලක් නෑ.. ඒ වුනාට උන් හිතන් ඉන්නේ හැමඑකක්ම දන්නවා කියලා...

පෙරදිග උන් උන්ගේ බූරු විද්‍යාවට අනුව අර්ථ දක්වන්න යනවා.. ඒ විද්‍යාවට අනුව පෙරදිග ඉන්නේ ම්ලේච්ඡයො...
Leo Sadeepa said…
චමිල ගේ මතය නිවැරදියි ! උන් යටත් විජිතවාදයට දුන්න එක සදාරනීකරණයක්නේ අපේ ම්ලේජ්‍ත්වය නැතිකිරීම ... මිෂනාරි ඉස්කෝල වලින් කලෙත් ඒක තමයි ...
මේක ටිකක් පරණ චිත්‍රපටියක් නම් තමා.... ඔතන කනගාටුවට කරුණ අයිරාංගනී සේරසිංහ දෙනවක හාමිනේ... ආදි අපි හොදයි කියලා හිතන... අයත් මේකට දායක්ත්වය දක්වපු එකනේ.....
චමිලගේ කථාව සම්පූර්ණයෙන් ඇත්ත. . ලංකාව කියන්නේ ඉන්දියාවේ කෑල්ලක්ම කියලා තමයි බොහොමයක් අපරදිග රටවල මිනිස්සු හිතාගෙන ඉන්නෙ. Chat Room එකකට ගිහින් මම ලංකාවෙ කිව්වොත් බොහොමයක් දෙනා අහන්නෙ ඕක තමයි. මෙහෙම චිත්‍රපට තියෙද්දි ඒක පුදුමෙකුත් නෙමෙයි එක අතක‍ට බැලුවම.
චමිල said…
මෙන්න මේකත් බලන්න... spam නෙවෙයි... සංස්කෘතිය ගැන පෙරදිගයි බටහිරයි තියෙන වෙනස් කම් හොඳට විස්තර කරලා තියෙනවා...

සැ.යු. : "බටහිර" කිව්ව පළියට ඇමෙරිකාව හරි ප්‍රංශය හරි වෙන්න ඔනේ නෑ
චමිල said…
සොරි ඔක්කොම අස්සේ සබැඳුම අමතක වුනා.

http://suonline.blogspot.com/2008/11/blog-post_10.html
ඒක ඇත්ත... ලංකාවෙත් බොරුවට බටහිර වෙන්න හදන එවුන් ඕනි තරම්... ඇමරිකාවෙත් හොඳ මිනිස්සු ඕනි තරම්...

වැඩිපුර බලපු..

වඳුරන්ගේ රට.

ඒ අනාගතය කියලා පටන්ගත්තොත් අනාගතය කොයි වගේ එකක්ද කියල අපේ හිත්වල තියෙන පින්තූරයට මේක ටිකක් සමාන වෙලා පෙනෙන්න පුළුවන්. ඒ පින්තූරය හදලා තියෙන්නේ වැඩිපුරම පොත්වලින් සහ චිත්‍රපටිවලින් කියලා කිව්වොත් වැරැද්දක් නෑ. කවුරුහරි මේක Planet of the Apes වගේ කතාවක් කියලා කිව්වොත් ඒකෙ ඇති වැරැද්දකුත් නෑ හරියකුත් නෑ.

අපි ඒ ග්‍රහලෝකයට මැඩේෂියාව කියලා කියමු. මැඩේෂියාව භූ පිහිටීම අතින් ගත්තොත් තනි මහද්වීපයකින් සමන්විත විවිධ ජනවර්ග වලින් සමන්විත වුන රටක්. එක අතකින් මැඩේෂියාව සිංගප්පූරුවට සමානයි. 

මේක අතීතය, අනාගතය, වර්තමානය යන තුන්කාලයෙන් ඕනිම කාලයක සිදුවෙන්න පුළුවන් සිදුනොවෙන්නත් පුළුවන් සිදුවීමක්. හෝමෝ නියර්ඩල්තාල්ගෙන් හෝමෝ ඉරෙක්ටස්ට පරිණාමය වුනේ වඳුරා වුනාට හෝමෝ ඉරෙක්ටස්ගෙන් හෝමෝ එක්සලන්ස් වෙන්නේ ඔය වඳුරාද කියන ගැටළුවත් එක්ක අපි කතාව පටන්ගමු. මෙන්න මේ හේතුව නිසා තමා මැඩේෂියාව තුල මැඩේෂියාවේ පූර්වජයා ලෙස ඉගැන්වෙන චිම්පන්සියාව දේවත්වයෙන් සලකන්නේ.



මැඩේෂියාව මූලිකව ද්වී ආගමික රටක්. චිම්පන්සියුස් නමින් හැඳින්වෙන මූලික ආගම නිර්මාණය වෙලා තියෙන්නේ මැඩේෂියාවන් පැවත එන්නේ චිම්පන්සින්ගෙන් කියන හරය පදනම් කරගෙන…

ගබ්සාව..

සුජ්ජා අවසාන වතාවට මට හමුවෙන විට ඌ හිටියේ පෝරු මස්තකාරූඩවය. ඉන්පසුව මට වුවමනාවක් නැතිකම හෝ වැඩවැඩිකම හෝ ඌ අතුරුදහන් වීම හෝ වෙන කිසියම් කරුණක් නිසා මට ඌ හමුවුනේ නැත. කෙසේවෙතත් මම විශ්වවිද්‍යාලයට යන කාලේ ඌ මගේ රූමා යන්න වග මට මතකය.

           සුජ්ජා සුන්දර මනුස්සයෙකි. ඒ ඌ කිසිම දෙයක් පිලිඹඳ ඕනාවට වඩා නොසිතන නිසා යැයි මම සිතමි. ඒ අවුරුදු හතර තුල සුජ්ජා මගේ හොඳම මිතුරන් කිහිප දෙනාගෙන් එකෙකු වීමට එයම හේතුවුනා යැයි මම සිතමි. ඒ කවරකටත් වඩා සුජ්ජා මට මතක හිටින්නේ වෙන හේතුවක් නිසා කිව්වොත් ඒ බොරුවක් නොවේ.

ලතා..
සුජ්ජා ලතා සමග හාද වෙනකොට විශ්වවිද්‍යාලෙට ගිහින් මාසයක්වත් නැතුව ඇති. පෞද්ගලික ආයතනයක අයි ටී උගන්නපු ලතා සුජ්ජා එක්ක යාළුවුනේ සුජ්ජාගේ තිබුන යම් ගුණයක් නිසා වෙන්න පුළුවන්. කෙසේවෙතත් හැමඑකටම හිනාවෙන්න පුළුවන් සුජ්ජාත් එක්ක යාළුවුන ලතා වාසනාවන්තයි කියලා මට නම් මේ දැනුත් හිතෙනවා. කොහොමත් මේ සම්බන්ධයට මාස හයක් විතර යද්දි සුජ්ජායි මගෙයි අතර සම්බන්ධතාවය හරිම යාන්ත්‍රික වෙලා තිබුනේ, ඒක සමහරවිට පුරුද්දට වගේ සතියකට ගිහින් ගහන ගල්බාගෙකට, හවසට කම්මැලිකම යන්න ගහපු සිගරට් එකකට සීම…

රේවත

වර්ෂය 1992 වන්නට ඇත. විශ්වවිද්‍යාලයෙන් ඉවත්වී ගුරු ජීවිතය පටන්ගත්තු අළුතම හත්දාමගුල හත් මාසයක් යන්න කලින් අහවර වුන නිසා මගේ හිත හදාගන්න කියලා මමම රාගල පඥ්ඥාසේකර විද්‍යාලයට සාමාන්‍ය පෙල ගණිතය උගන්වන්න ගියා. විරහ දුක හරි දිවිනසාගන්න හිතෙන තරම් පාළුව හරි වෙන මොකක් හරි එකක් මගේ හිතේ කොනක ඇරෙන්න වෙන කොහෙවත් නොතිබුනාට මම රාගල මාරුවට කැමැත්තෙන්ම ගියේ මට වටෙන් පිටෙන් ඉමෝෂනල් වෙන්න තියෙන හේතුවලින් පැනලා යන්න කියලා කිව්වොත් සෑහෙන්න හරි. ඊට අමතරව රාගල මීදුමත් සීතලයත් මදි පාඩුවට තිබුනා.



පඥ්ඥාසේකර විද්‍යාලය රාගල තිබුන ලොකු ඉස්කෝලයක් වුනාට පොඩි ස්කෝලයක්. ගෑනියෙක්ට වඩා සීතලට ආදරේ කරන මිනිහෙක් වුන මම ඇරෙන්න ඒ ඉස්කෝලෙට කැමැත්තෙන් ගිහින් තිබුනේ දණිස්සාගම රේවත හාමුදුරුවෝ. පෙනුමෙන් දිඹුලාගල හාමුදුරුවෝ වගේ වුනාට මට වඩා අවුරුදු පහක් විතර වැඩිමල් වුනාට රේවත හාමුදුරුවන්ගේ රැවුල පැහිලා තිබුනේ නෑ. ඉඳලා හිටලා මරන මදුරුවෙක් ඇරුනාම සිල්වත්කමිනුත් එච්චර අඩුවක් හාමුදුරුවන්ගේ තිබුනේ නෑ.

හාමුදුරුවන් රාගල ගමේ ප්‍රසිද්ද වෙලා තිබුනේ ගමේ තරුණ සමිතිය නිසා කිව්වොත් වරදක් නෑ. කැත්තේ උදැල්ලේ වැඩ පුරුදු වුනත් පසුකාලීන් සරීරයට…